شهردار کاشان در فرهنگ سرای مهر عنوان کرد: سهراب سپهری شاعر بیان نادیده هاست

شعرا و ادبا، چهره های فرهنگی و هنری و همچنین دوستداران سهراب سپهری با حضور در فرهنگ سرای مهر سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان و شرکت در محفل ادبی"در مصاحبت آفتاب"، یاد شاعر آب و آیینه و نقاش چیره دست معاصر کشور را گرامی داشتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان، در این نشست شهردار کاشان با بیان اینکه سهراب سپهری به حق عارفی بی همتا و شاید بزرگ ترین عارف معاصر است، گفت: سهراب در اشعارش به زیبایی آنچه را که دیده نمی شود بیان می کند و در کل سهراب سپهری شاعر بیان نادیده ها است.

سعید ابریشمی راد با اشاره به اینکه شهرداری، متولی فرهنگ، هنر و ادب نیست و متولی امور فرهنگی مردم هستند، خاطر نشان کرد: ما باید تلاش کنیم مردم همه آنچه که دارند به عنوان ودیعه ای که ریشه در هزاران سال تاریخ دارند را به منصه ظهور بگذارند و اگر این امر انجام شود ما حداقل وظیفه مان را انجام داده ایم.

وی افزود: شهرداری به عنوان متولی فعالیت های اجتماعی که مرتبط با بهبود کیفیت زندگی مردم می شود این رسالت را به عهده دارد که زمینه بروز و حضور همه ظرفیت های اجتماعی را در جامعه برای تاثیر گذاری در راستای دست یابی به شهرخوب و یک زندگی با کیفیت فراهم کند و بلاشک بالاترین ظرفیت اجتماعی هنرمندان هستند چرا که زیباترین، موثرترین و قدرتمندترین ابزار انتقال مفاهیم ارزشی فرهنگ، رسالتی است که بر دوش هنرمندان قرار دارد.

شهردار کاشان تصریح کرد: در راستای حضور و تاثیرگذاری بیشترهنرمندان در مباحث مدیریت شهری، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در اتفاقی ابتکاری، شورای هنری شهر کاشان را متشکل از نمایندگان هنرمندان، ادبا، شعرا، نویسندگان تشکیل داد و امیدواریم این با هم بودن با هم بودنی هدفمند برای اعتلای فرهنگ و هنرکاشان باشد.

 در این محفل ادبی استاد دانشگاه و مدیر کانون نشر فرهنگ اسلامی کاشان نیز از سهراب سپهری به عنوان شاعر و هنرمندی تاثیرگذار نام برد که فراتر از هیاهوهای زنده باد ها و مرده بادها کار خودش را انجام داده و شاید جزء رکوردهای روزگار ما باشد که بعد از فوت سپهری بیشترین کتابی که چاپ شده به نسبت در شاعران معاصر"هشت کتاب"سپهری بوده است.

عبدالرضا مدرس زاده" ضمن معرفی شخصیت و ویژگی های اشعار سپهری ، از صداقت، انزوا و گوشه گیری هدفمند و هدف دار و نیز هنجار شکنی سهراب به عنوان نکات اصلی و اساسی تشکیل دهنده شعر این شاعر معاصر نام برد و گفت: در حال حاضر جامعه به تعبیرات کوتاه و تاثیر گذار اشعار سهراب سپهری نیاز دارد.

مدیر فرهنگ سرای مهر در تشریح نکوداشت"در مصاحبت آفتاب" گفت: ضرورت بازشناسی مفاخر زبان و ادبیات فارسی، همزمان با نود و یکمین زاد روز سهراب سپهری ، فرهنگ سرای مهر را بر آن داشت تا با اجرای این محفل ادبی، نام و یاد بزرگان فرهنگ و ادب را زنده نگه دارد.

مهدی سقاپولادی با بیان اینکه نکوداشت سالگرد تولد سهراب سپهری در ادامه برنامه های فرهنگی ادبی فرهنگ سرا طی همکاری مشترک کانون نشر فرهنگ اسلامی در فرهنگ سرای مهر انجام شد، یادآور شد: در این برنامه شاعران به قرائت تازه ترین سروده های خود پیرامون سهراب سپهری پرداختند.

وی افزود: نام این محفل ادبی از بند منظومه "مسافر"سهراب سپهری با عنوان چه خوب یادم هست عبارتی که به ییلاق ذهن وارد شد: وسیع باش، و تنها و سر به زیر، و سخت من از مصاحبت آفتاب می‌آیم، کجاست سایه؟ برگرفته شده بود.

گفتنی است، سهراب سپهری در پانزدهم مهرماه سال 1307 چشم به جهان گشود و در غروب اولین روز اردیبهشت ماه 1359 در بیمارستان پارس تهران بدلیل ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت.صحن امامزاده سلطانعلی ابن امام محمدباقر(ع) در مشهد اردهال کاشان میزبان ابدی سهراب است.

دیدگاه ها

دیدگاه شما :

کد امنیتی

عضویت در خبرنامه ایمیلی

از جدیدترین مراسم های شهر باخبر شوید.

عضویت در خبرنامه پیامکی